+358 50 555 8204 | info@glassfabriken.fi

1. KÖPINFORMATION

Vid beställning sluts ett avtal om köp när ni väljer att bekräfta ert köp i kassan. En automatiserad orderbekräftelse kommer då att skickas till er registrerade e-postadress. Beställda produkter förblir Närpes Glassfabrik Ab:s egendom tills dess att de är till fullo betalda.

Er order kan att skickas från vårt lager i Närpes eller eventuella tredjepartslager. Ändringar och tillägg måste göras innan er order behandlas och skickas från oss. Om ni upptäcker eventuella felaktigheter på er order är det därför viktigt att ni omgående kontaktar oss för att om möjligt ändra i ordern. Dock kan vi inte garantera att vi hinner ändra er order, då vårt lager kan hantera er order så tidigt som 15 minuter efter att vi har mottagit den.

Vid uppenbara felaktigheter (t.ex. fel pris, tryckfel m.m.) förbehåller vi oss rätten att korrigera felet i efterhand. Om ni inte är nöjda med vår korrigering har ni självfallet rätt att avboka ordern. Vi förbehåller oss också rätten att inte genomföra en beställning i de fall varan är slut i lager, om maxantal per kund överskridits eller vid tekniska fel.

2. PRISER OCH BETALSÄTT

Samtliga priser anges exklusive moms om ej annat anges. Efter att en beställning bekräftats kan pris endast ändras på grund av omständigheter som vi inte råder över, d.v.s. force majeure (t.ex. krig, naturkatastrofer m.m.) samt vid uppenbara felaktigheter i det angivna priset.


Vi erbjuder fakturabetalning med 14 dagars betalningstid.

Med ett fakturakonto får ni en stående kredit hos Närpes Glasssfabrik Ab och kan smidigt göra era inköp på faktura via hemsidan, mail och telefon. Vid eventuell betalningsförsening utgår dröjsmålsränta på utstående belopp enligt räntelagen. Närpes Glassfabrik Ab förbehåller sig rätten att debitera 45€ påminnelseavgift. Betalningstid är fjorton (14) dagar netto om inget annat avtalats.

Vi använder oss av automatiserade processer för påminnelser och indrivningsärenden. 14 dagar efter att fakturan har förfallit skickas en påminnelse med dröjsmålsränta och påminnelseavgift. Om påminnelsen ej betalats i tid skickas ärendet vidare för indrivning.

Obs! Påminnelse- och indrivningsprocesser kan avbrytas manuellt om kunden tar själv tar kontakt i god tid för att begära en alternativ betalningsplan. En begäran om betalningsplan bör göras omedelbart fakturan emottages. Begäran om alternativa betalningsplaner bedöms från fall till fall och kan ej garanteras.

3. LEVERANSINFORMATION

Pall eller styckegods – Beroende på beställningens storlek levereras produkterna på pall eller som styckegods. Närpes Glassfabrik Ab ansvarar för att produkterna når fram till kunden i enlighet med livsmedelslagen.

Leveranser sker till företagets adress i gatuplan helgfria vardagar. Tiderna kan variera beroende på vilken ort leveransen ska ske till. Exakta leveranstider kan ej utlovas då de är beroende av leveransbilens rutt. I de fall när tredjepart anlitas för leverans (t.ex. transportfirma) kan Närpes Glassfabrik Ab be transportören ringa ett samtal på förhand för att avisera om en kommande leverans, men Närpes Glassfabrik Ab kan inte garantera en sådan tjänst.

Kunden är själv ansvarig att se till att leveransen är möjlig. Närpes Glassfabrik Ab är inte ansvarig för extra kostnader som uppstår i samband med leverans ifall utlämning av varorna försvårats, till exempel om kunden inte har varit på plats vid leveransförsök eller ifall mottagaren inte har kunnats nå vid leveransförsök. Notera att Närpes Glassfabrik Ab inte tar ansvar för leveransproblem även i de fall kunden ber att transportören ska ringa på förhand innan leverans eftersom denna tjänst inte kan krävas av kunden eller garanteras av transportfirmor.

Närpes Glassfabrik Ab har inte möjlighet att i realtid spåra leveranser.

4. TRANSPORTSKADA

Om produkten är fraktskadad vid leveranstillfället ber vi er att anmäla det omgående till oss. Synliga skador behöver anmälas senast 2 dagar efter mottagandet och dolda fraktskador inom 3 dagar. Om ni upptäcker en yttre skada vid leveranstillfället kan ni vägra att ta emot godset förutsatt att ni inte hunnit kvittera mottagandet. För att reklamationen mot transportfirmor skall kunna hanteras korrekt måste ni dokumentera skadorna.

Force Majeure
Närpes Glassfabrik Ab är inte ansvariga för skada eller försening som beror på lagbud, myndighetsåtgärd, mobilisering, krigshändelse, beslag, valutarestriktion, systemfel, strejk, lockout, bojkott, blockad eller annan liknande omständighet som antingen hindrar eller försvårar Närpes Glassfabrik Ab fullgörande i sådan grad att det ej kan ske annat än till onormalt hög kostnad.

5. GARANTI

Närpes Glassfabrik Ab:s produkter omfattas av tillverkargaranti tills passerat bäst före-datum. Garantin gäller för oöppnade förpackningar och förutsätter att produkterna bevisligen har lagrats och hanterats på ett korrekt sätt.

6. ÖPPET KÖP OCH RETUR

Frysta produkter eller öppnade förpackningar omfattas inte av öppet köp.

Produkter som ej är livsmedel (t.ex. serveringsbägare) kan returneras på köparens bekostnad inom 7 dagar. Återköp/retur tillämpas ej utan godkännande av Närpes Glassfabrik Ab. Om ni önskar använda er av öppet köp ber vi er meddela oss det så snart som möjligt. Produkter som är specialbeställda av kunden, t.ex. om en bägare har försetts med kundens specifika etikett omfattas produkten inte av returrätt.

7. SEKRETESS, PERSONUPPGIFTER OCH MARKNADSFÖRING

När du handlar hos oss anger du personuppgifter så som namn, adress, e-postadress, telefonnummer och företagsuppgifter. Denna information behöver vi för att leverera beställningar till er, men även för hantering av garantiärenden.

Personuppgiftsansvarig är vi, Närpes Glassfabrik Ab, FO 3231831-2, Vasavägen 137, 64200 Närpes, som behandlar personuppgifter i enlighet med personuppgiftslagen och GDPR. Behandling av uppgifterna (inklusive i förekommande fall personnummer) kan ske av oss eller av någon av våra samarbetspartners. Syftet med denna behandling är att kunna fullgöra våra åtaganden mot dig som kund samt informera om erbjudanden. Personuppgifterna behandlas också inom ramen för marknads- och kundanalyser, som utgör underlag för marknadsföring, metod- och affärsutveckling, och för att fullfölja det som krävs av oss enligt lag.

Genom att acceptera våra köpvillkor samtycker du till att bli kontaktad av oss i marknadsföringssyfte. Kontakt kan komma att ske via e-post, SMS, postala utskick eller på andra sätt. Närpes Glassfabrik Ab strävar efter att erbjuda dig som kund bättre och mer personliga erbjudanden. Det innebär att vi kan använda särskilda kriterier som grund för marknadsföring, exempelvis inköpsstorlek, inköpsfrekvens, inköp av visst sortiment eller vara, inköp i en viss försäljningskanal mm. Vi kan även komma att komplettera kunduppgifter i syfte att erbjuda god kundvård. För att kunna upprätthålla en god servicenivå gentemot dig som kund dokumenterar vi all kundkommunikation. Du har rätt att på begäran ta del av dessa uppgifter. Om uppgifterna skulle visa sig vara felaktiga, ofullständiga eller på annat sätt irrelevanta åligger det oss att vidta rättelseåtgärder. Som kund kan du motsätta dig att dina uppgifter används för marknadsföringsändamål varvid Närpes Glassfabrik Ab åtar sig att införa en så kallad reklamspärr. Anmälan om reklamspärr görs till kundtjänst skriftligen per e-post till info@glassfabriken.fi.

8. KONTAKTINFORMATION

Närpes Glassfabrik Ab
Vasavägen 137
64200 Närpes
Finland