En ny glassfabrik startas inte varje dag. Det är inte heller varje dag man ens får en sådan idé. Därför är det nog naturligt att den vanligaste frågan vi får av journalister och besökare vid Närpes Glassfabrik: “Varför startade ni en glassfabrik – varför just glass?”
Vem är vi och varför glass?
Närpes Glassfabrik är ett familjeföretag grundat av bröderna Magnus och Mathias Westerlund. Att driva företag ihop var inget nytt för bröderna, det hade de gjort i nästan tio år före glassfabriken grundades. Tack vare tidigare erfarenheter av att driva bolag samt Mathias välbehövliga kunskaper från livsmedelsbranschen skulle utmaningen att starta en glassfabrik vara stor, men inte omöjlig.
Själva idén till att börja tillverka glass kom sommaren 2021. Mathias avnjöt, tillsammans med sin son, en glassboll från en lokal glasskiosk på Närpes torg. Han ställde sig frågan varför det månne inte fanns någon som tillverkade glass lokalt.
Bakom denna idé ligger något som Magnus och Mathias har diskuterat sinsemellan otaliga gånger. Man kan nästan kalla det en frustration. Under flera års tid har de konstaterat att det förädlas för lite i Närpes och även i hela Österbotten. Vi producerar de absolut renaste och finaste råvarorna i Österbotten. Lokala odlare av grönsaker, bär och frukt har en otrolig kompetens som håller världsklass. Men en stor del av förädlingen uteblir. Vi väljer att istället importera färdigt förädlade matvaror som säljes i våra butiker. Att förvandla fina råvaror till värdefulla slutprodukter är en viktig del av näringskedjan. Det skulle även resultera i bättre slutprodukter än vad vi har idag!
Att Österbotten var fylld av lokala leverantörer som behövs för att tillverka glass fungerade som ytterligare inspiration. Slutprodukten kan inte bli bättre än kvalitén på råvarorna som används. Använder man de finaste råvarorna kan man även göra den finaste glassen.
Hur går man vidare med idén?
Idéer lider det ingen brist på när det kommer till bröderna Magnus och Mathias. Men hur går man vidare med idén om att starta en glassfabrik? Efter att ha funderat på saken med en glasstrut i handen bollade Mathias frågan vidare till brorsan Magnus och undersökningarna började där de brukar: Google.
Hur gör man glass? Vad kostar glass i butikerna? Vad får glass kosta? Vilka maskiner behöver man? Kan man bara börja tillverka glass så där… utan någon som helst förkunskap?
Frågorna var många och svaren spretiga. Under flera månaders tid hade vi läst varje artikel om glasstillverkning och kollat varje Youtube-klipp av diverse glassmästare och experter. Varje källa gav olika svar, som dock alltid presenterades som fakta. Genomgående för informationen som fanns var att man måste användas en mängd tillsatser och halvfabrikat om man ville få produkten att bli bra.
I detta skede fattades ett avgörande beslut. Vi ska gå emot strömmen. Vi ska trotsa all information och “fakta”. En ny fråga uppstår: Kan man utveckla en glass utan tillsatser, emulgeringsmedel och stabiliseringsämnen som mono- och diglycerider av fettsyror eller karragenan?
Mathias var given glassmästare och genom att lära sig grunderna och få förståelse för glassens fysik och kemi kunde han plocka information från flera ställen och bygga sig en egen uppfattning. Dels om hur själva produktionen ska genomföras samt hur ett recept skapas och balanseras.
En uppenbarelse i garaget
Väldigt snabbt lärde vi oss att vi behöver en kommersiell glassmaskin för att kunna testa recept. Helt enkelt för att det behöver gå snabbt när man tillverkar glass. Även den bästa glassmaskin för hemmabruk är för långsam för att kunna ge receptet rättvisa.
Som av en händelse råkar det finnas en liten glassmaskin i Närpes som tidigare använts i ett café, men som inte längre är i användning. Bröderna berättar om sina planer på en glassfabrik för caféföretagaren och frågar snällt om de kan få låna glassmaskinen för att testa recept, vilket de får. I det här skedet finns ännu ingen glassfabrik utan maskinen placeras i garaget hemma hos Mathias.
Ett första utkast på ett basrecept har arbetats fram och det var äntligen dags att få testa balansen. Glass kräver perfekt balans av bland annat fetthalt, sockerhalt, mjölkprotein och torrsubstans. Om näringsvärden på glassen är i obalans påverkar det direkt konsistensen, smaken, krämigheten och den totala upplevelsen av glassen.
Smeten hade förberetts dagen innan, mognat över natten och äntligen var det dags att tömma i smeten i maskinen. Långa minuter väntade vi medan glassmaskinen rörde om glassmeten samtidigt som den blev kallare och kallare. Tillsist nådde glassen rätt konsistens och det var dags att öppna luckan och låta glassen rinna ut.
Wow… Det är ju så här glass ska smaka!
Att få smaka färsk glass gjord på naturliga råvaror var en uppenbarelse. Receptet var ännu långt ifrån att vara färdigt och skulle kräva flera revisioner. Men redan här kunde vi konstatera att vi var något på spåren. Ingen av oss hade smakat något som var i närheten av detta.
Receptutvecklingen tog cirka 9 månader i anspråk. När Mathias hade basreceptet fixat tog vi fram ett antal smaker som vi med stolthet kunde lansera i närbutiker i Sydösterbotten. Ursprungliga sortimentet som erbjöds till butiker bestod av sex smaker:
- Gammaldags vaniljgräddglass
- Chokladgräddglass med krossad choklad
- Cold Brew kaffegräddglass
- Vit choklad med jordgubbssås
- Aroniagräddglass
- Tomatgräddglass
I skrivande stund finns fyra av de ursprungliga smakerna ännu i butikssortimentet. Utöver dessa har fler än hundra olika smaker utvecklats och testats sedan vi började. Vi granskar sortimentet kontinuerligt och försöker vårt bästa att alltid hållas aktuella.
Vi blickar framåt
Några högt uppsatta mål och vilda ambitioner har vi aldrig haft för Närpes Glassfabrik. Vårt mål är att fortsättningsvis producera den bästa glassen vi kan. Varje dag vill vi utmana oss själva att utveckla både vårt eget kunnande men även vår produkt. Vi är oerhört nöjda med den produkt vi har idag och det är kul att få vara en motvikt till ultraprocessade livsmedel som redan finns på marknaden.
Varje dag får vi arbeta med att tillverka en produkt som glädjer så många. I sociala medier och ute på fältet möter vi på konsumenter som blir glada när de för första gången får smaka vår glass. Det är den största belöningen som finns!